5 vinkkiä parempaan jaksamiseen töissä

Mitä sinulla tulee mieleen sanasta työhyvinvointi? Sähköpöydät, joustava etätyö, liikuntasetelit, tyky-päivät? Erotteletko mielessäsi samalla työhyvinvoinnin ja muun hyvinvoinnin toisistaan? Pysyykö työ edelleen rajoitettuna ammatillisena osana elämääsi, etkä enää mieti tai tee sitä työpäivän päätyttyä? Monilla ei, sekä omasta että työnantajan toiveesta työtä tehdään aina kun ehditään…

Valtaosalla meistä työ on kietoutunut tiiviisti ja pysyvästi osaksi elämää, heti aamusta myöhäiseen iltaan, usein myös viikonloppuihin ja lomille (”katson vaan postit nopeesti kännykästä”). Miten silloin määrittelet työhyvinvoinnin, ja oman roolisi sen ylläpidossa, työnantajan lisäksi? Ja mitä muuten määrittelet työn – ovatko esim imurointi tai lastenhoito sitä?

Yrittäjänä en enää erottele työtä muusta, vaan hyvinvointini rakentuu tasapainolle kuormittavien ajan (eli kaikentyyppisen työn tekeminen töissä ja kotona) ja palautumisen (lepo, liikunta ja ravinto) välillä. Ne vaihtelevat jo yhden päivän sisällä, eivätkä vain jaolla arki ja viikonloput tai lomat. Ja kun miettii mistä se elämän hyvinvointi koostuu ja mitä se voisi tarkoittaa ”työhyvinvoinnin” näkökulmasta, niin tässä 5 vinkkiä siihen:

1. Säännöllistä lepoa

Pyrin suunnittelemaan ja jaksottamaan työtä niin, että minulla on aikaa palautua siitä sekä työpäivän aikana (vaikka vain parin minuutin taukojen avulla) että työpäivän jälkeen (energiaa riittää vielä illallakin ja ehdin nukkua tarvitsemani määrän)

2. Säännöllistä ja monipuolista ruokaa

Älä skippaa aamiaista tai lounasta ”tärkeämpien” (työ)asioiden vuoksi, vaan varaa hyvissä ajoin etukäteen 45 min tauko kalenterista lounaalle joka päivälle. Keskityn syömiseen ja syön riittävästi (en vain keittoa tai salaattia), jolloin iltasyöminen ja napostelu vähenevät itsekseen.

3. Itselle mieluista liikuntaa

Pilatesta, kotijumppaa, kävelyä – tai jotain reippaampaa, jaksamisen mukaisesti, mutta tosi säännöllisesti päivän aikana tai viikon mittaan. Päivittäinen istumisen välttely lasketaan liikunnaksi!

4. Ystävien ja läheisten tapaamista

Ja hyvien työkavereiden! Yhteisen ajan löytäminen tapaamisille saattaa tuntua haastavalta, kun kaikilla on aina kiire, mutta vaivannäkö palkitsee taatusti – stressi vähenee mitattavasti, sosiaaliset kyvyt kasvavat ja minäkuva vahvistuu.

5. Itsensä ja elämänsä johtamista

Keskittymällä olemassa olevien vahvuuksien käyttöön (eikä aina niiden kehitettävien tai puutuvien puolien miettimiseen) ja itselle merkityksellisiin asioihin, arjen priorisointi helpottuu, ja saa asioita aikaiseksi helpommin ja nopeammin. Opettele vetämään rajoja oman jaksamisesi mukaisesti, sitä monien odottamaa ”rauhallisempaa aikaa” ei tunnu usein tulevan. Apuja vahvuuksiesi tunnistamiseen ja rajojen vetämiseen saat vaikkapa ammattitaitoiselta coachilta.

Työnantajan ja kaikkien tiimiläisten vastuulla on rakentaa joka päivä yrityskulttuuria, jossa läpinäkyvä, joustava ja kaikkia arvostava tapa kohdata ihmisiä ja tehdä töitä toteutuu. Se ei ole vain arvo- ja strategiatauluja, vaan niitä pieniä ja positiivisia arjen tekoja, jotka toistuessaan luovat hyvän työilmapiirin.

Tiedän, ettei hyvinvoinnistaan vastuunottaminen ole helppoa, helpompaa on sysätä se muiden vastuulle tai syyksi 🙂 Alkuun päästäksesi (ja siihen työhyvinvointi-sanaan palatakseni) varmista aina ensin esimiehesi kanssa että tehtävänkuvasi ja työmääräsi sallivat sinun levätä ja palautua päivittäin. Kun lepoa on riittävästi, riittää energiaa miettimään seuraavaa eli ruokailua. Ja kun ateriavälit ovat löytyneet, kasvaa halu nousta tuolista ja liikkua enemmän, ja sitä voi tehdä hyvin ystävien ja perheen kanssa. Joiden kanssa jutellessa pääsee joskus syviinkin keskusteluihin siitä, missä sinä olet hyvä ja ihmisenä tärkeä. Anna tälle matkalle aikaa vuosi (vähempi ei riitä) – onnistut ihan varmasti parantamaan (työ)hyvinvointiasi!

Blogi

Sirpa Laine
Personal Trainer, Ravintovalmentaja, Coach


045 783 69696 
sirpa@stayactive.fi 

Y-tunnus: 3246260-5

Tietosuojaseloste

© 2021 StayActive

OTA YHTEYTTÄ!
VASTAAN SINULLE MAHDOLLISIM­MAN PIAN.